13 Ekim 2007 Cumartesi

Ubuntu mu Pardus mu?(Ubuntu vs Pardus)

Uzun zamandır yazmak istediğim bir yazıydı bu anca bugüne denk geldi. Öncelikle şunu belirtmek istiyorum burada yazılanlar sadece amatör bir linuxcunun yorumudur(sonuçta 1 yıl bile olmadı linux a geçeli).

Önce ilk göz ağrısı Pardus'tan başlayayım. Pardus benim Linux'a geçmemde büyük rol oynamıştır. Kurulumdan sonra herşeyin hazır olması(mp3,divx player,dvd player,office) bence çok büyük bir artıdır Pardus için. Ayrıca resmi forum olan http://forum.pardus-linux.org/ da birçok sorunuza anında cevap alabilirsiniz eğer sorununuz cevabı yoksa yeni konu açarak çok kısa sürede çözüme ulaşabilirsiniz. Birde tabii Tübitak tarafından geliştirildiği için kendi milletini iyi tanıyan bir yazılım(knazar gibi :D ). Peki hep artısı mı var hiç eksisis yokmu? tabiiki eksileride az değil örneğin .pisi paketi her ne kadar bir kendine özgünlük gibi görünse de paket oluşturucularının az olması nedeniyle biraz sorunlu.
Her yazılım güncellemesi ile ortalama 200-300 MB gibi bir indirme gerçekleştirmeniz lazım kaldıki tam güncelleme yapmaz iseniz makineniniz açılmaması içten biçten bile değil.(2007.3 sürümü ile .pisi de değişecekmiş)Ayrıca yukarıda belirtiğim .pisi olayı depodaki paketlerin tutarlılığına da etkiliyor(bazı programlar kurulsa bile çalışmıyor).

İkinci deneyimim ise Ubuntu ile oldu. Resmen Ubuntu'ya geçince Linux hakkatten bu kadar sorunusuz mu diyesim geldi. Nedeni ise Ubuntu'nun Dünya çapında gelişen bir yazılım olması ve arkasındaki Canonical Ltd. şirketinin parasal desteği. Ayrıca Debian tabanlı bir yazılım olduğu için .deb paketlerini de kullanabiliyorsunuz ki böylece depodaki yazılımlar hem kararlı hemde 1000 leri buluyor. Yani şunu belirteyim Pardus'ta Ati driver kurmak tam bir işkenceydi ama Ubuntu da ise tek tıklama ile tamamen çözülüyor sorunlar. Ayrıca hem KDE hemde Gnome kullanabildiğiniz için size uygun masaüstünü seçebilirsiniz. Peki eksi yönleri ne Ubuntu'nun derseniz yeterli Türkçe kaynak yok Pardus gibi ama ingilizceniz iyi ise http://ubuntuforums.org/ dan birçok sorunun çözümüne ulaşabilirsiniz. Son olarak belirtmeden geçemeyeceğim çok güzel bir olay var Ubuntu'da daha önce haberini verdiğim ücretsiz cd şiparişi ile orjinal cdler evinize ücretsiz geliyor.

Daha yazmak istediğim çok şey var ama bir blog için uzun kaçağından bana göre kilit olayları belirtmek istedim. Son sözlerim ise; Pardus umarım daha hızlı bir şekilde gelişir ve en azında milliyetçilik duygusu ile milletimizi Windows gibi bir belandan kurtarır. Ubuntu için ise son söz yazmaya pek gerek yok kendini kanıtlamış bir yazılım...

Not:Pardus için yazdıklarım 2007 ve 2007.1 sürümleri için geçerlidir. Bu sürümlerden sonraki gelişmeleri tam bilmiyorum...

9 yorum:

Adsız dedi ki...

pardus'u da ücretsiz olarak temin edebilirsiniz.Tabii janjanlı bir ambalaj beklemeyin :) pardus daha çok donanımla ilgili sorunları var onun dışında ubuntudan fazlası var bana göre.

Adsız dedi ki...

katılıyorum kesinlikle yoruma.pardus şimdilik donanım problemleri dışında kesinlikle ubuntudan daha iyi gibi görünüyor banada.hemde yazıdaki gibi forumlardan büyük destek görebiliyorsunuz.resmi ve resmi olmayan pardus forumlarındaki bir çok arkadaş ellerinden geleni yapıyorlar.genelde bir çok kişinin yaşadığı sorunlar forumlarda konu olarak açıldığı için çözümü bulmakta zor olmuyor.tabi her yeni şey gibi pardustada çözülemeyen sorunlar var şimdilik.

Unknown dedi ki...

tamam pardus dergiler ile veriliyor ama dergiye de para veriliyor yoksa eve cd gönderiyorlar da benim mi haberim yok, ayrıca yazımdan pardus u kötüleme gibi bir girişimim olmadı olmazda zaten, birde paket olayı bence çok gelişmeli mesela ben firefox u kaldırmak için openoffice ten olmuştum

not:benim bu yazdıklarım 2007 ve 2007.1 sürümleri için geçerli, 2007.1 den sonra Ubuntu ya geçtiğim için neler oldu tam bilmiyorum

Adsız dedi ki...

http://tr.pardus-wiki.org/PardusCDTemini
yukarıdaki mail listesindeki arkadaşlardan temin edebilirsiniz.

diğer sorunlarınızı pardus forumlarında rahatlıkla paylaşabilirsiniz.saygılar.

Adsız dedi ki...

Pardus`a elbette karsi degilim ama birakin ubuntu`yu, herhangi bir kuresel isletim sistemiyle basa cikmasi maalesef imkansiz. Turkiye`nin isletim sistemi oldugu icin yeri her zaman ayridir ama istediginiz en iyisini kullanmaksa seceneginiz Pardus olamaz.
Dusunun, yabanci bir dil konusabilen bir insanin Pardus`u gelistirme imkani yok, hatta kullanma imkani bile yok,, Iyi bir isletim sistemi olabilir ama ubuntu veya baska bir evrensel sistemle nasil yarisabilir ki

Adsız dedi ki...

Çok usta bir Linux kullanıcısı olmama rağmen Pardus'un bir artısını da ben söyleyeyim: Eğer windowsla beraber Pardus'u ikinci işletim sistemi yaparsanız, Windows partition'larını görebiliyor, oradan uyumlu dosyaları (MSoffice vs.) alabiliyorsunuz. Hatta virus ve trojan yazılımlara ait "exe" uzantılı dosyaları Pardus üzerindeyken Windows dosyalarına bakarak bulup silebiliyorsunuz. Ubuntu ve diğer bazı Linux sürümlerinde henüz bu özelliği göremedim. Bu özellik bana çok kullanışlı geldi. En azından deneyin...
:)
senol

Adsız dedi ki...

Pardus 2007.3 lynx lynx ile bu tartışmaya son noktayı koymuştur kanımca. Denemenizi kesinlikle tavsiye ederim.
Ayrıca küresel bir işletim sistemi olamaz yorumuna kesinlikle katılmıyorum çünkü şimdilik bir kaç dilde var ama ileride bir çok yabancı dilde kurulum ve kullanma olanağı olacak.
Viva la Pardus!

Seval dedi ki...

Baya eski bir yazı ama google'a ubuntu ve pardus yazınca yazınızı gördüm. Bence programlama ile uğraşmıyorsanız hiç de konsolla falan cebelleşmenize gerek yok, o açıdan pardus 1 numara:)

Kadir dedi ki...

yukarıdaki yazı pardus 2007 deki ilk 2 sürümü için yazılmış. ve şu anda bu yorumlara bakarak söyleyebilirim ki pardus 2009 sürümüne kadar olağanüstü bir gelişim göstermiştir ve daha fazla dil desteği ile dünyaya daha fazla hakim olmaya hazırdır. sadece türk kullanıcılarının zaaflarını değil dünya çapında linux ile yeni tanışacak olan kullanıcıları da düşünmüş. eklenti, sürücü, gerekli temel programları kurmak derdi yok gibi. interneti olmayan evlerde bile 1 defa bile internete bağlanmadan neredeyse bütün ihtiyaçlarını karşılayabiliyor kullanıcının. şimdiye kadar ekran kartından başka bir donanım sorunuyla karşılaşmadım.. çekirdek en güncel linux çekirdeği.Bu Türk'ün guru duyması gereken bir gelişmedir ve verilen emeklerin karşılığı da yavaş yavaş geliyor =)